Leta i den här bloggen

fredag 16 april 2010

Både bra och dåligt nyheter !

Nu har jag kommit hem från sjukan och har fått min domm. Ocg grattis, jag har åkt på magkatarr. Jag vet att det är jävligt lyckat nu till alla Np och det börjar igen, fuck. Om jag inte blir trött och hängig av att jag har det så finns chansen att jag blir det av medicinen som jag ska äta. Lovely! Eller hur var det nu då (!?) inte riktigt helt okej.

När jag sökte vad det var för något så kom det upp en snabb och liten ruta om vad det var och där stog det -

Magkatarr (gastrit) är en inflammation av slemhinnan i magsäcken och/eller första delen av tolvfingertarmen. Denna inflammation kan ge en synlig rodnad av slemhinnan. Ibland är inflammationen så lindrig att den inte syns för blotta ögat utan bara om man undersöker en provbit från slemhinnan i mikroskop.

På en annan sida stod det -

Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:


•viss föda. Det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor

•stress

•oregelbundna måltider

•alkohol

•rökning

•vissa läkemedel, framför allt mot värk samt mot led- och muskelbesvär.

Symtom

Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:

•smärta eller obehag i övre delen av magen

•tidig mättnadskänsla när du äter

•hungersugningar i magtrakten

•känsla av uppkördhet

•illamående och rapningar

•halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.

Jag fattar inte riktigt själv, hehe. Men det är iallafall en inflamation alltså. Sen vet jag att jag måste sluta att stressa, för förmodligen så var det de som bröt ut allting. Sen har tagit min första  tablett så jag hoppas att det onda går över snart. Känner mig riktigt trött också så tror jag ska sova ett tag. Men sitter faktiskt i Majas säng och bloggar för internet hackar inte här upp. Vilket jag tycker är lite Cp, menmen.

Nu ska jag berätta lite roliga nyheter!

Idag ringde dom från ljusdal och berättade att valparna vi hade tingat på har fötts. Igår! :D 5 hanar och 4 honor. Så om 8 veckor kommer vi ha en valp springandes här hemma. Åh, längtar så äkligt mycket! Dels för att Bozz slipper att vara själv och sen för att det är alltid lika mysigt med dom små. :')

Så just nu känner jag mig på lite bättre humör faktiskt. Måste ta och reda ut lite saker sen och se hur Dennis ska få sina saker från pappa bland annat. Micke kanske får lämna dom. Men som sagt, det är ett kvällsbekymmer enligt mig. :)

Inlägget som jag har lovat kommer in lite senare ikväll. Det kommer nog vara roligt att läsa (hoppas jag?) trotts att det inte låter så kul att läsa om ansvar. Men det är lite annorlunda. Svårt att förklara. Men ni får se senare ikväll. :)

// Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar